Monday 13 May 2013

ALATAN LUKISAN KEJURUTERAAN

PAPAN LUKISAN












Papan lukis moden di lengkapkan dengan kaki yang boleh di ubah suai ketinggiannya. Papan lukis ini boleh di condongkan mengikut kehendak pengguna. Papan lukis yang cangih pula mempunyai permukaan yang lengkap dengaan kepingan bermagnet yang sama ukuran dengan papan lukis itu supaya jalur logam boleh memegang kuat kertas lukisan .


SET SQUARE












Sesiku set berbentuk segitiga daripada plastik keras lut sunar. Terdapat 2 jenis sesiku set iaitu yang biasa (tidak boleh laras) bersudut 45, 30 , 60 darja


SET BOFA










Peralatan lukisan lazimnya di jual dalam satu set. Komponnen utamanya terdiri daripada Jangka lukis, Jangka pembahagi dan lain-lain


Jangka lukis (Compass)



Jangka lukis dii gunakan untuk melukis bulatan dan garis lengkok. Terdapat beberapa jenis dan bentuk jangka lukis mengikut keperluan yanng berlainan



PENSEL LUKIS









Ada berbagai-bagai jenis pensel dalam pasaran dewasa ini, tetapi yang biasa digunakan oleh arkitek dan ahli teknik ada tiga jenis.
1. Penselkayu
la boleh didapati dalam berbagai-bagai gred mengikut kekerasan matanya.  Kekerasan mata pensel dinyatakan dengan huruf dan nombor yang terdapat pada batang pensel itu.  Pensel perlu diasah dengan pisau atau penajam mekanik untuk menajamkan matanya, Bagi pensel yang terialu pendek ia boleh disambungkan dengan pemegang pensel.
2. Pensel mekanik
la menggunakan mata grafit berdiameter 0.3 mm hingga 0-7 mm. la tidak perlu ditajamkan dan mata grafitnya boleh diganti.  Pensel mekanik yang sering digunakan oleh arkitek berdiameterO-5 mm kerana ia senang dikuasai dan menghasilkan garisyang tajam serta halus.
3. Pensel cekam
Bentuknya seakan-akan sama dengan pensel mekanik tetapi diameter mata grafitnya lebih besar.  Pensel ini boleh menghasilkan berbagai-bagai sifat garls.  Mata pensel ini perlu ditajamkan dengan pisau atau pengasah mekanik yang sedia dibekalkan pada pangkal pensel itu.  Pensel ini sangat baik untuk lakaran bebas.  Ketiga-tiga jenis pensel ini boleh menghasilkan kerja yang bermutu tetapi seseorang itu harus pandai menguasai pensel tersebut.

No comments:

Post a Comment