Mata
Pelajaran : Lukisan
Kejuruteraan.
Tajuk : Lukisan Isometri.
Kelas : Tingkatan 4.
Tarikh : 16 April 2013
Hari : Selasa.
Masa : 8.30 – 9.50 pagi
Bilangan
Murid : 20 orang
Pengetahuan
sedia ada : Pelajar Telah Menguasai Lukisan
Ortografik.
KBKK :
Boleh Membezakan Teknik Lukisan.
Strategi /
Aktiviti : Pemusatan murid
Isi
pelajaran : pelajar dapat
melukis lukisan isometri.
Objektif : Pada akhir pembelajaran :
1. Menerangkan konsep lukisan isometri.
2. Mendimensikan lukisan isometri.
Alat Bantu mengajar :
Meja lukisan, skrin, set lukisan kejuruteraan.
Bahan Bantu
mengajar : persembahan power point,
lembaran kerja, klip video, gambar.
LANGKAH /
MASA
|
ISI
PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI
|
ABM/BBM
/CATATAN
|
|
GURU
|
MURID
|
|||
Set induksi
( 5 minit )
|
-Menarik
perhatian pelajar isi pembelajaran.
|
- Guru
menyatakan tajuk pembelajaran iaitu kaedah melukis lukisan isometri.
-Guru menayangan
video untuk meneruskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
|
- Murid
mendengar tajuk pembelajaran yang akan mereka pelajari.
Pelajar
melihat tayangan video.
|
BBM :
-Komputer riba
-Pemancar
-Video
|
Langkah 1
( 10 minit )
|
Pengenalan
tentang sub topik dan menyatakan objektif pembelajaran.
|
Guru
menerangkan secara ringkas apa yang akan diajar pada hari ini. Guru
memberitahu pelajar mengenai tajuk-tajuk yang akan diajar didalam kelas.
Guru
mengedar nota kepada pelajar.
|
Pelajar mendengar penerangan guru.
Pelajar menerima nota daripada guru.
|
ABM/BBM:
-Nota
-Power point
-Komputer riba
-Pemancar
Nilai murni :
- Mendengar
dengan baik
-Peka
|
Langkah 2
(40 minit )
|
Pembahagian
kumpulan.
|
Guru meminta
pelajar membentuk beberapa kumpulan kecil.
|
Pelajar
membahagikan kepada beberapa kumpulan kecil dan duduk dalam kumpulan yang
trlah dibahagikan oleh mereka sendiri.
Melantik
seorang ketua daripada setiap kumpulan masing-masing.
|
ABM/BBM
|
Langkah 3
(10 minit )
|
Persembahan
kandungan baru.
|
Guru menerengkan
tentang lukisan isometri dan menunjukkan beberapa jenis lukisan yang sudah
siap.
|
Pelajar
melihat contoh lukisan dan cuba melakar lukisan tersebut dengan secara terus.
|
BBM
Komputer riba
Pemancar
|
Langkah 4
(10 minit)
|
-Pengajaran
kepada teknik lukisan.
-Perbincangan
tentang latihan.
|
Guru melukis
lukisan isometri pada papan putih sambil menunjukkan teknik-teknik yang betul
dan juga menyatakan cara untuk mendimensikan lukisan isometri.
|
Pelajar
membuat lukisan isometri yang dilukis oleh guru dan mendimensikan lukisan
tersebut.
|
BBM :
-lembaran kerja
|
Langkah 5
|
Membuat
latihan dan penilaian.
|
Guru
menunjukkan beberapa bongkah yang kiranya mudah difahami oleh pelajar.
Guru
memberikan helaian lukisan isometri kepada pelajar dan memantau pelajar
sambil membantu pelajar dalam membuat lukisan isometri.
Guru
menyuruh setiap kumpulan membentangkan hasil kerja kumpulan masing-masing.
Guru membuat
penilaian ke atas kumpulan pelajar berdasarkan hasil kerja mereka.
|
Ketua
kumpulan mengetuai ahli kumpulan membincangkan untuk melukis bongkah yang
ditunjukkan oleh guru.
Setiap Ketua
kumpulan mengedarkan helaian kertas dalam kumpulan masing-masing dan melukis
lukisan isometri.
Setiap
pelajar dalam kumpulan membentangkan hasil kerja mereka.
|
|
Penutup
(5 minit )
|
Rumusan.
|
Guru membuat
rumusan tentang lukisan isometri.
Guru memberikan
tugasan kepada pelajar sebagai tugasan tambahan agar mereka lebih memahami
tengang pelajaran hari ini.
|
-
Pelajar
mendengar rumusan yang diberikan oleh guru dan mencatat isi-isi penting bagi
persediaan pada pembelajaran yang akan datang.
-
Pelajar
perlu menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
|
ABM/BBM :
-Komputer riba
-Pemancar
-Klip video
Nilai murni :
-Bekerjasama
-Semangat
|
Refleksi Pengajaran :
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment