Monday 20 May 2013

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (PEMUSATAN GURU)

Sekolah                      : sekolah Kebanggsaan Jeram Pasir Puteh
Mata Pelajaran           :Lukisan Kejuruteraan
Tajuk                          : Lukisan Oblik
Kelas                          : Tingkatan 4
Tarikh                         :16 April 2013
Hari                            : Selasa
Masa                           : 8.30 – 9.30 pagi
Bilangan Murid          : 20 orang
Pengetahuan sedia ada : pelajar telah menguasai lukisan ortografik.
KBKK                        : Boleh membezakan jenis lukisan.
Strategi / Aktiviti       : Pemusatan guru.
Objektif                      : Pada akhir pembelajaran :
1. Mendimensikan lukisan oblik dengan kaedah yang betul.
                                   2. Menghasilkan beberapa lukisan oblik dengan sempurna.
Alat Bantu mengajar      : Meja lukisan, skrin, set lukisan kejuruteraan.
Bahan Bantu mengajar   : persembahan power point, lembaran kerja, klip video, gambar.



Masa
       
Langkah
Isi kandungan
pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
ABM/BBM
/CATATAN
Aktiviti guru
Aktiviti murid

Set induksi
(5 minit)

Menarik perhatian pelajar terhadap sub topik yang diajar.

1.      Guru memberi ucapan salam dan selamat pagi  kepada murid-murid.
2.      Guru bertanya khabar murid-murid.
3.      Guru menunjukkan satu tayangan video.
4.      Guru menerangkan topik pembelajaran hari ini


1.      Murid menjawab ucapan salam dan selamat pagi.
2.      Murid menjawab perkhabaran yang ditanya oleh guru secara beramai-ramai.
3.      Murid-murid melihat video yang ditunjukkan oleh guru.
4.      Murid mendengar dengan teliti penyampaian guru.


BBM
Klip video
Gambar

Nilai:
- Keyakinan  diri.
- Pengamatan.

Langkah 1
(10 minit)




Menyatakan objektif pembelajaran dan pendedahan awal tentang lukisan oblik.


1.      Guru menunjukkan gambar lukisan oblik.
2.      Guru menerangkan ciri-ciri lukisan oblik.


1.      Murid melihat gambar lukisan yang ditunjukkan oleh guru.



BBM:
 -kad gambar
- papan putih


Nilai murni :
- Keyakinan diri.
- Pengamatan.



Langkah 2
(10 minit)

Menerangkan teknik yang betul untuk melukis oblik kavelier, oblik khas dan oblik kabinet.

Guru menerangkan bahawa lukisan oblik terbahagi kepada 3 bentuk. Oblik kabinet, oblik kavalier, dan oblik khas. Tetapi kesemua oblik tidak semuanya diajar hanya oblik kabinet dan kavalier sahaja yang akan diajar. 

Pelajar melihat beberapa contoh oblik dan dapat membezakan jenis-jenis oblik.

BBM:
-komputer riba
-Pemancar
-power point


Nilai murni :
- Keyakinan diri.
- Pengamatan

- Berhati-hati

Langkah 3
(15 minit)

Penerangan dan aplikasi kandungan pembelajaran.



Guru menunjukkan beberapa bentuk lukisan oblik kavalier dan oblik kabinet. 
Oblik kavalier dilukis pada sekala penuh dan oblik kabinet hanya dilukis separuh pada sekala penuh.

Pelajar mendengar dengan teliti dan memahami apa yang cuba disampaikan oleh guru.



Nilai murni:
-       Pengamatan
-       Berhati-hati.

Langkah 4
(15 minit)

Pengajaran untuk melukis dengan teknik yang betul.


Guru menunjukkan cara  melukis lukisan oblik yang betul. Merangkumi teknik untuk melukis oblik kavalier dan oblik kabinet.

Pelajar melihat teknik untuk melukis lukisan oblik yang ditunjukkan oleh guru dan melukis semula lukisan yang telah ditunjukkan oleh guru.



BBM:
-pemancar.

Nilai murni:
- Keyakinan diri.


Penutup
(5 minit)

Rumusan dan latihan pengukuhan


1.      Guru meminta murid membuat lukisan yang diberikan.
2.      Guru merumuskan tentang pelajaran
      pada hari tersebut.


1.      Murid mendengar penerangan   daripada guru sambil mencatat nota atau isi-si penting.


-Lembaran kerja
-komputer riba
-pemancar


Refleksi Pengajaran    :
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



No comments:

Post a Comment