Mata
Pelajaran :Lukisan
Kejuruteraan
Tajuk : Lukisan Oblik
Kelas : Tingkatan 4
Tarikh :16 April 2013
Hari : Selasa
Masa : 8.30 – 9.30 pagi
Bilangan
Murid : 20 orang
Pengetahuan
sedia ada : pelajar telah menguasai lukisan ortografik.
KBKK
: Boleh membezakan jenis lukisan.
Strategi / Aktiviti : Pemusatan guru.
Objektif
: Pada akhir
pembelajaran :
1.
Mendimensikan lukisan oblik dengan kaedah yang betul.
2. Menghasilkan beberapa lukisan
oblik dengan sempurna.
Alat Bantu mengajar : Meja lukisan, skrin, set lukisan kejuruteraan.
Bahan Bantu mengajar : persembahan power point, lembaran kerja, klip video, gambar.
Langkah
|
Isi
kandungan
pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
ABM/BBM
/CATATAN
|
|
Aktiviti guru
|
Aktiviti murid
|
|||
Set induksi
(5 minit)
|
Menarik perhatian pelajar
terhadap sub topik yang diajar.
|
1. Guru
memberi ucapan salam dan selamat pagi
kepada murid-murid.
2. Guru
bertanya khabar murid-murid.
3. Guru
menunjukkan satu tayangan video.
4. Guru
menerangkan topik pembelajaran hari ini
|
1. Murid
menjawab ucapan salam dan selamat pagi.
2. Murid
menjawab perkhabaran yang ditanya oleh guru secara beramai-ramai.
3. Murid-murid
melihat video yang ditunjukkan oleh guru.
4. Murid
mendengar dengan teliti penyampaian guru.
|
BBM
Klip video
Gambar
Nilai:
- Keyakinan diri.
- Pengamatan.
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Menyatakan
objektif pembelajaran dan pendedahan awal tentang lukisan oblik.
|
1. Guru
menunjukkan gambar lukisan oblik.
2. Guru
menerangkan ciri-ciri lukisan oblik.
|
1. Murid
melihat gambar lukisan yang ditunjukkan oleh guru.
|
BBM:
-kad gambar
- papan
putih
Nilai murni :
- Keyakinan
diri.
- Pengamatan.
|
Langkah
2
(10
minit)
|
Menerangkan
teknik yang betul untuk melukis oblik kavelier, oblik khas dan oblik kabinet.
|
Guru
menerangkan bahawa lukisan oblik terbahagi kepada 3 bentuk. Oblik kabinet,
oblik kavalier, dan oblik khas. Tetapi kesemua oblik tidak semuanya diajar
hanya oblik kabinet dan kavalier sahaja yang akan diajar.
|
Pelajar
melihat beberapa contoh oblik dan dapat membezakan jenis-jenis oblik.
|
BBM:
-komputer
riba
-Pemancar
-power point
Nilai murni :
- Keyakinan
diri.
- Pengamatan
-
Berhati-hati
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Penerangan
dan aplikasi kandungan pembelajaran.
|
Guru
menunjukkan beberapa bentuk lukisan oblik kavalier dan oblik kabinet.
Oblik
kavalier dilukis pada sekala penuh dan oblik kabinet hanya dilukis separuh
pada sekala penuh.
|
Pelajar
mendengar dengan teliti dan memahami apa yang cuba disampaikan oleh guru.
|
Nilai murni:
- Pengamatan
- Berhati-hati.
|
Langkah
4
(15
minit)
|
Pengajaran
untuk melukis dengan teknik yang betul.
|
Guru
menunjukkan cara melukis lukisan oblik
yang betul. Merangkumi teknik untuk melukis oblik kavalier dan oblik kabinet.
|
Pelajar
melihat teknik untuk melukis lukisan oblik yang ditunjukkan oleh guru dan
melukis semula lukisan yang telah ditunjukkan oleh guru.
|
BBM:
-pemancar.
Nilai murni:
- Keyakinan
diri.
|
Penutup
(5
minit)
|
Rumusan
dan latihan pengukuhan
|
1. Guru
meminta murid membuat lukisan yang diberikan.
2. Guru
merumuskan tentang pelajaran
pada hari tersebut.
|
1. Murid
mendengar penerangan daripada guru
sambil mencatat nota atau isi-si penting.
|
-Lembaran
kerja
-komputer
riba
-pemancar
|
Refleksi Pengajaran :
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment