Mata
Pelajaran            : Lukisan
Kejuruteraan.
Tajuk                          : Pandangan Tambahan
Kelas                          : Tingkatan 4
Tarikh                         : 16 April 2013
Hari                            : Selasa
Masa                           : 8.30 – 9.20 pagi
Bilangan
Murid          : 20 orang
Pengetahuan
sedia ada : Pelajar Telah Menguasai Teknik
Unjuran.
KBKK                         : Boleh Membezakan Teknik Lukisan.
Strategi /
Aktiviti        : Masteri 
Isi
pelajaran                : Melukis
Pandangan Tambahan.
Objektif                      : Pada akhir pembelajaran :
1)      Menerangkan konsep lukisan pandangan tambahan.
2)      Membina lukisan tambahan.
Alat Bantu mengajar      : Meja lukisan, skrin, set lukisan
kejuruteraan.
Bahan Bantu
mengajar   : persembahan power point,
lembaran kerja, klip video, gambar.
| 
LANGKAH /
  MASA | 
ISI
  PEMBELAJARAN | 
AKTIVITI | 
ABM/BBM 
/CATATAN | |
| 
GURU | 
MURID | |||
| 
Set induksi 
( 5 minit ) | 
Menarik
  perhatian pelajar terhadap isi kandungan pembelajaran. | 
- Menayangkan
  video seorang pelukis melukis pandangan tambahan. 
-Meminta
  setiap murid menyatakan idea masing-masing tentang aktiviti yang dilakukan
  dalam video. 
 - Mengaitkan tayangan video dengan isi
  pembelajaran pada hari ini | 
- Melihat
  tayangan video. 
- Menyatakan
  idea masing-masing tentang aktiviti yang dilakukan oleh pelukis dalam video. | 
ABM/BBM : 
- komputer
  riba 
- klip video 
- pemancar 
Nilai murni
  : 
- Kepekaan 
- Keyakinan
  diri 
-
  Menyatakan  idea | 
| 
Langkah 1 
( 5 minit ) | 
Menyatakan
  objektif pembelajaran dan pengenalan tentang lukisan pandangan tambahan. | 
Guru
  menerangkan objektif pembelajaran. | 
Pelajar
  mendengar penerangan daripada guru. | 
ABM/BBM :  
-komputer
  riba 
-pemancar 
-power point 
Nilai murni: 
-Mendengar
  dengan baik 
-Berani | 
| 
Langkah 2 
(10 minit ) | 
Huraian sub
  topik baru iaitu pandangan tambahan. | 
Guru
  menerangkan beberapa unjuran sudut pandangan tambahan iaitu unjuran tambahan
  pelan, unjuran tambahan hadapan, dan unjuran tambahan sisi. 
Guru
  menunjukkan garisan asas yang perlu dibina dan dimensi piawai pada unjuran
  tambahan. | 
Pelajar
  melakar lukisan yang dilukis oleh guru. | 
ABM/BBM : 
- Komputer
  riba 
- pemancar 
- Power
  point 
Nilai murni:
   
-disiplin 
-menurut
  arahan dengan baik. | 
| 
Langkah 3 
(10 minit ) | 
Membuat
  latihan dan penilaian. | 
Guru
  mengedarkan helaian kertas kepada pelajar. 
Guru melukis
  satu lukisan pandangan tambahan dan meminta pelajar melukis semula lukisan
  tersebut. 
Guru
  memungut kertas latihan yang diberikan dan membuat penilaian. 
Guru
  membahagikan pelajar kepada 3 kumpulan mengikut tahap: 
1)      Lemah 
2)      Sederhana 
3)      Cemerlang | 
-Murid memerhati dan memberikan tumpuan terhadap
  penerangan guru. 
Pelajar
  melukis lukisan yang dilukis oleh guru. 
Pelajar
  berada dalam kumpulan masing-masing. | 
BBM : 
-Carta
  gambar | 
| 
Langkah 4 
(10 minit) | 
Kaedah
  masteri 
·        
  Pengkayaan 
·        
  Peneguhan 
·        
  pemulihan | 
Guru
  memberikan latihan kepada setiap kumpulan mengikut tahap yang berbeza-beza. | 
Pelajar
  membuat latihan yang teleah diberikan oleh guru.  | 
ABM/BBM : 
Nilai murni
  : 
-tumpuan 
-mendengar
  dengan baik | 
| 
Langkah 5 
(5 minit ) | 
-Latihan
  pengukuhan untuk menguji pemahaman murid tentang teknik lukisan pandangan
  tambahan. 
-Perbincangan
  tentang latihan yang telah disiapkan | 
Guru menilai
  lukisan yang dilukis oleh pelajar. 
Guru
  mengenalpasti setiap kelemahan pelajar 
Guru bersama-sama
  murid membincangkan jawapan bagi latihan yang diberikan. | 
 Pelajar
  memberikan tumpuan kepada penerangan yang diberikan oleh guru dan mereka
  mengetahui kelemahan mereka.  
-         
  Bersama-sama
  guru membincangkan jawapan bagi latihan yang diberikan. | 
BBM : 
-Lembaran
  kerja 
Nilai murni
  : 
-Rajin
  membuat latihan 
-Menepati
  masa 
-Kerjasama | 
| 
Penutup 
(5 minit ) | 
-         
  Rumusan,maklum
  balas dan kefahaman. | 
Bertanyakan
  semula kepada murid tentang pembelajaran yang telah diajar. 
Guru membuat
  rumusan terhadap pencapaian pelajar berdasarkan pelajar yang dipelajari. 
Guru
  memberikan tugasan tambahan kepada pelajar agar mereka memahami. | 
-Menjawab
  pertanyaan yang diajukan oleh guru. 
Pelajar  menyalin nota dan isi-isi penting. 
Pelajar
  perlu menyiapkan tugasanyan diberikan oleh guru. | 
ABM/BBM : 
-komputer
  riba 
-pemancar 
-pembesar
  suara 
-lagu “pak
  mamat ada kebun” 
Nilai murni
  : 
-semangat 
-kerjasama | 
Refleksi
Pengajaran    : 
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
No comments:
Post a Comment