Mata
Pelajaran : Lukisan
Kejuruteraan.
Tajuk : Pandangan Tambahan
Kelas : Tingkatan 4
Tarikh : 16 April 2013
Hari : Selasa
Masa : 8.30 – 9.20 pagi
Bilangan
Murid : 20 orang
Pengetahuan
sedia ada : Pelajar Telah Menguasai Teknik
Unjuran.
KBKK : Boleh Membezakan Teknik Lukisan.
Strategi /
Aktiviti : Masteri
Isi
pelajaran : Melukis
Pandangan Tambahan.
Objektif : Pada akhir pembelajaran :
1) Menerangkan konsep lukisan pandangan tambahan.
2) Membina lukisan tambahan.
Alat Bantu mengajar : Meja lukisan, skrin, set lukisan
kejuruteraan.
Bahan Bantu
mengajar : persembahan power point,
lembaran kerja, klip video, gambar.
LANGKAH /
MASA
|
ISI
PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI
|
ABM/BBM
/CATATAN
|
|
GURU
|
MURID
|
|||
Set induksi
( 5 minit )
|
Menarik
perhatian pelajar terhadap isi kandungan pembelajaran.
|
- Menayangkan
video seorang pelukis melukis pandangan tambahan.
-Meminta
setiap murid menyatakan idea masing-masing tentang aktiviti yang dilakukan
dalam video.
- Mengaitkan tayangan video dengan isi
pembelajaran pada hari ini
|
- Melihat
tayangan video.
- Menyatakan
idea masing-masing tentang aktiviti yang dilakukan oleh pelukis dalam video.
|
ABM/BBM :
- komputer
riba
- klip video
- pemancar
Nilai murni
:
- Kepekaan
- Keyakinan
diri
-
Menyatakan idea
|
Langkah 1
( 5 minit )
|
Menyatakan
objektif pembelajaran dan pengenalan tentang lukisan pandangan tambahan.
|
Guru
menerangkan objektif pembelajaran.
|
Pelajar
mendengar penerangan daripada guru.
|
ABM/BBM :
-komputer
riba
-pemancar
-power point
Nilai murni:
-Mendengar
dengan baik
-Berani
|
Langkah 2
(10 minit )
|
Huraian sub
topik baru iaitu pandangan tambahan.
|
Guru
menerangkan beberapa unjuran sudut pandangan tambahan iaitu unjuran tambahan
pelan, unjuran tambahan hadapan, dan unjuran tambahan sisi.
Guru
menunjukkan garisan asas yang perlu dibina dan dimensi piawai pada unjuran
tambahan.
|
Pelajar
melakar lukisan yang dilukis oleh guru.
|
ABM/BBM :
- Komputer
riba
- pemancar
- Power
point
Nilai murni:
-disiplin
-menurut
arahan dengan baik.
|
Langkah 3
(10 minit )
|
Membuat
latihan dan penilaian.
|
Guru
mengedarkan helaian kertas kepada pelajar.
Guru melukis
satu lukisan pandangan tambahan dan meminta pelajar melukis semula lukisan
tersebut.
Guru
memungut kertas latihan yang diberikan dan membuat penilaian.
Guru
membahagikan pelajar kepada 3 kumpulan mengikut tahap:
1) Lemah
2) Sederhana
3) Cemerlang
|
-Murid memerhati dan memberikan tumpuan terhadap
penerangan guru.
Pelajar
melukis lukisan yang dilukis oleh guru.
Pelajar
berada dalam kumpulan masing-masing.
|
BBM :
-Carta
gambar
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Kaedah
masteri
·
Pengkayaan
·
Peneguhan
·
pemulihan
|
Guru
memberikan latihan kepada setiap kumpulan mengikut tahap yang berbeza-beza.
|
Pelajar
membuat latihan yang teleah diberikan oleh guru.
|
ABM/BBM :
Nilai murni
:
-tumpuan
-mendengar
dengan baik
|
Langkah 5
(5 minit )
|
-Latihan
pengukuhan untuk menguji pemahaman murid tentang teknik lukisan pandangan
tambahan.
-Perbincangan
tentang latihan yang telah disiapkan
|
Guru menilai
lukisan yang dilukis oleh pelajar.
Guru
mengenalpasti setiap kelemahan pelajar
Guru bersama-sama
murid membincangkan jawapan bagi latihan yang diberikan.
|
Pelajar
memberikan tumpuan kepada penerangan yang diberikan oleh guru dan mereka
mengetahui kelemahan mereka.
-
Bersama-sama
guru membincangkan jawapan bagi latihan yang diberikan.
|
BBM :
-Lembaran
kerja
Nilai murni
:
-Rajin
membuat latihan
-Menepati
masa
-Kerjasama
|
Penutup
(5 minit )
|
-
Rumusan,maklum
balas dan kefahaman.
|
Bertanyakan
semula kepada murid tentang pembelajaran yang telah diajar.
Guru membuat
rumusan terhadap pencapaian pelajar berdasarkan pelajar yang dipelajari.
Guru
memberikan tugasan tambahan kepada pelajar agar mereka memahami.
|
-Menjawab
pertanyaan yang diajukan oleh guru.
Pelajar menyalin nota dan isi-isi penting.
Pelajar
perlu menyiapkan tugasanyan diberikan oleh guru.
|
ABM/BBM :
-komputer
riba
-pemancar
-pembesar
suara
-lagu “pak
mamat ada kebun”
Nilai murni
:
-semangat
-kerjasama
|
Refleksi
Pengajaran :
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment