Monday, 20 May 2013

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (PEMUSATAN GURU)

Sekolah                      : sekolah Kebanggsaan Jeram Pasir Puteh
Mata Pelajaran           :Lukisan Kejuruteraan
Tajuk                          : Lukisan Oblik
Kelas                          : Tingkatan 4
Tarikh                         :16 April 2013
Hari                            : Selasa
Masa                           : 8.30 – 9.30 pagi
Bilangan Murid          : 20 orang
Pengetahuan sedia ada : pelajar telah menguasai lukisan ortografik.
KBKK                        : Boleh membezakan jenis lukisan.
Strategi / Aktiviti       : Pemusatan guru.
Objektif                      : Pada akhir pembelajaran :
1. Mendimensikan lukisan oblik dengan kaedah yang betul.
                                   2. Menghasilkan beberapa lukisan oblik dengan sempurna.
Alat Bantu mengajar      : Meja lukisan, skrin, set lukisan kejuruteraan.
Bahan Bantu mengajar   : persembahan power point, lembaran kerja, klip video, gambar.



Masa
       
Langkah
Isi kandungan
pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
ABM/BBM
/CATATAN
Aktiviti guru
Aktiviti murid

Set induksi
(5 minit)

Menarik perhatian pelajar terhadap sub topik yang diajar.

1.      Guru memberi ucapan salam dan selamat pagi  kepada murid-murid.
2.      Guru bertanya khabar murid-murid.
3.      Guru menunjukkan satu tayangan video.
4.      Guru menerangkan topik pembelajaran hari ini


1.      Murid menjawab ucapan salam dan selamat pagi.
2.      Murid menjawab perkhabaran yang ditanya oleh guru secara beramai-ramai.
3.      Murid-murid melihat video yang ditunjukkan oleh guru.
4.      Murid mendengar dengan teliti penyampaian guru.


BBM
Klip video
Gambar

Nilai:
- Keyakinan  diri.
- Pengamatan.

Langkah 1
(10 minit)




Menyatakan objektif pembelajaran dan pendedahan awal tentang lukisan oblik.


1.      Guru menunjukkan gambar lukisan oblik.
2.      Guru menerangkan ciri-ciri lukisan oblik.


1.      Murid melihat gambar lukisan yang ditunjukkan oleh guru.



BBM:
 -kad gambar
- papan putih


Nilai murni :
- Keyakinan diri.
- Pengamatan.



Langkah 2
(10 minit)

Menerangkan teknik yang betul untuk melukis oblik kavelier, oblik khas dan oblik kabinet.

Guru menerangkan bahawa lukisan oblik terbahagi kepada 3 bentuk. Oblik kabinet, oblik kavalier, dan oblik khas. Tetapi kesemua oblik tidak semuanya diajar hanya oblik kabinet dan kavalier sahaja yang akan diajar. 

Pelajar melihat beberapa contoh oblik dan dapat membezakan jenis-jenis oblik.

BBM:
-komputer riba
-Pemancar
-power point


Nilai murni :
- Keyakinan diri.
- Pengamatan

- Berhati-hati

Langkah 3
(15 minit)

Penerangan dan aplikasi kandungan pembelajaran.



Guru menunjukkan beberapa bentuk lukisan oblik kavalier dan oblik kabinet. 
Oblik kavalier dilukis pada sekala penuh dan oblik kabinet hanya dilukis separuh pada sekala penuh.

Pelajar mendengar dengan teliti dan memahami apa yang cuba disampaikan oleh guru.



Nilai murni:
-       Pengamatan
-       Berhati-hati.

Langkah 4
(15 minit)

Pengajaran untuk melukis dengan teknik yang betul.


Guru menunjukkan cara  melukis lukisan oblik yang betul. Merangkumi teknik untuk melukis oblik kavalier dan oblik kabinet.

Pelajar melihat teknik untuk melukis lukisan oblik yang ditunjukkan oleh guru dan melukis semula lukisan yang telah ditunjukkan oleh guru.



BBM:
-pemancar.

Nilai murni:
- Keyakinan diri.


Penutup
(5 minit)

Rumusan dan latihan pengukuhan


1.      Guru meminta murid membuat lukisan yang diberikan.
2.      Guru merumuskan tentang pelajaran
      pada hari tersebut.


1.      Murid mendengar penerangan   daripada guru sambil mencatat nota atau isi-si penting.


-Lembaran kerja
-komputer riba
-pemancar


Refleksi Pengajaran    :
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



PETA MINDA




Sunday, 19 May 2013

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (KAEDAH MASTERI)

Sekolah                        : Sekolah Kebanggsaan Jeram Pasir Puteh
Mata Pelajaran            : Lukisan Kejuruteraan.
Tajuk                          : Pandangan Tambahan
Kelas                          : Tingkatan 4
Tarikh                         : 16 April 2013
Hari                            : Selasa
Masa                           : 8.30 – 9.20 pagi
Bilangan Murid          : 20 orang
Pengetahuan sedia ada : Pelajar Telah Menguasai Teknik Unjuran.
KBKK                        : Boleh Membezakan Teknik Lukisan.
Strategi / Aktiviti       : Masteri
Isi pelajaran                : Melukis Pandangan Tambahan.
Objektif                      : Pada akhir pembelajaran :
1)      Menerangkan konsep lukisan pandangan tambahan.
2)      Membina lukisan tambahan.

Alat Bantu mengajar      : Meja lukisan, skrin, set lukisan kejuruteraan.
Bahan Bantu mengajar   : persembahan power point, lembaran kerja, klip video, gambar.






LANGKAH / MASA

ISI PEMBELAJARAN

AKTIVITI

ABM/BBM
/CATATAN
GURU
MURID

Set induksi
( 5 minit )

Menarik perhatian pelajar terhadap isi kandungan pembelajaran.

- Menayangkan video seorang pelukis melukis pandangan tambahan.

-Meminta setiap murid menyatakan idea masing-masing tentang aktiviti yang dilakukan dalam video.
 - Mengaitkan tayangan video dengan isi pembelajaran pada hari ini

- Melihat tayangan video.

- Menyatakan idea masing-masing tentang aktiviti yang dilakukan oleh pelukis dalam video.


ABM/BBM :
- komputer riba
- klip video
- pemancar
Nilai murni :
- Kepekaan
- Keyakinan diri
- Menyatakan  idea

Langkah 1
( 5 minit )

Menyatakan objektif pembelajaran dan pengenalan tentang lukisan pandangan tambahan.

Guru menerangkan objektif pembelajaran.

Pelajar mendengar penerangan daripada guru.


ABM/BBM :
-komputer riba
-pemancar
-power point
Nilai murni:
-Mendengar dengan baik
-Berani

Langkah 2
(10 minit )

Huraian sub topik baru iaitu pandangan tambahan.





Guru menerangkan beberapa unjuran sudut pandangan tambahan iaitu unjuran tambahan pelan, unjuran tambahan hadapan, dan unjuran tambahan sisi.
Guru menunjukkan garisan asas yang perlu dibina dan dimensi piawai pada unjuran tambahan.


Pelajar melakar lukisan yang dilukis oleh guru.

ABM/BBM :
- Komputer riba
- pemancar
- Power point

Nilai murni:
-disiplin
-menurut arahan dengan baik.

Langkah 3
(10 minit )












Membuat latihan dan penilaian.






Guru mengedarkan helaian kertas kepada pelajar.
Guru melukis satu lukisan pandangan tambahan dan meminta pelajar melukis semula lukisan tersebut.
Guru memungut kertas latihan yang diberikan dan membuat penilaian.
Guru membahagikan pelajar kepada 3 kumpulan mengikut tahap:
1)      Lemah
2)      Sederhana
3)      Cemerlang

-Murid memerhati dan memberikan tumpuan terhadap penerangan guru.
Pelajar melukis lukisan yang dilukis oleh guru.
Pelajar berada dalam kumpulan masing-masing.


BBM :
-Carta gambar








Langkah 4
(10 minit)

Kaedah masteri
·         Pengkayaan
·         Peneguhan
·         pemulihan

Guru memberikan latihan kepada setiap kumpulan mengikut tahap yang berbeza-beza.


Pelajar membuat latihan yang teleah diberikan oleh guru.

ABM/BBM :
Nilai murni :
-tumpuan
-mendengar dengan baik

Langkah 5
(5 minit )

-Latihan pengukuhan untuk menguji pemahaman murid tentang teknik lukisan pandangan tambahan.

-Perbincangan tentang latihan yang telah disiapkan

Guru menilai lukisan yang dilukis oleh pelajar.
Guru mengenalpasti setiap kelemahan pelajar
Guru bersama-sama murid membincangkan jawapan bagi latihan yang diberikan.

 Pelajar memberikan tumpuan kepada penerangan yang diberikan oleh guru dan mereka mengetahui kelemahan mereka.
-          Bersama-sama guru membincangkan jawapan bagi latihan yang diberikan.

BBM :
-Lembaran kerja
Nilai murni :
-Rajin membuat latihan
-Menepati masa
-Kerjasama

Penutup
(5 minit )

-          Rumusan,maklum balas dan kefahaman.


Bertanyakan semula kepada murid tentang pembelajaran yang telah diajar.
Guru membuat rumusan terhadap pencapaian pelajar berdasarkan pelajar yang dipelajari.
Guru memberikan tugasan tambahan kepada pelajar agar mereka memahami.

-Menjawab pertanyaan yang diajukan oleh guru.
Pelajar  menyalin nota dan isi-isi penting.
Pelajar perlu menyiapkan tugasanyan diberikan oleh guru.

ABM/BBM :
-komputer riba
-pemancar
-pembesar suara
-lagu “pak mamat ada kebun”
Nilai murni :
-semangat
-kerjasama






Refleksi Pengajaran    :
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________